Dla dzieci i młodzieży


Propozycje kierowane do dzieci i młodzieży
1. Badania diagnostyczne, w tym psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne z zaleceniami postdiagnostycznymi, w kierunkach:

  • rozwój dzieci młodszych w kierunku zaburzeń i odchyleń rozwojowych, w tym na potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju;
  • badania gotowości szkolnej,
  • badania w kierunku uogólnionych trudności edukacyjnych,
  • badania w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia;
  • diagnoza dziecka zdolnego,
  • diagnoza psychologiczno – pedagogiczna w kierunku:
    • całościowe zaburzenia rozwojowe – autyzm, zespół Aspergera,
    • opóźniony rozwój psychoruchowy,
    • nadpobudliwość psychoruchowa, zaburzenia koncentracji uwagi, zaburzenia opozycyjno – buntownicze,
    • zaburzenia rozwoju motywacyjno – społecznego (diagnoza kompetencji społecznych), rozwoju emocjonalnego;
  • diagnoza logopedyczna – w tym neurologopedyczna, surdologopedyczna:
    • wady wymowy,
    • jąkanie,
    • niedosłyszenie, niesłyszenie,
    • opóźniony rozwój mowy,
    • zaburzenia komunikacji,
    • afazja,
  • Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna w związku z rozpoznaniem niepełnosprawności dla dzieci niewidzących, słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, zautyzmem, zespołem Aspergera, zagrozónych niedostosowaniem społecznym, niedostosowanych społecznie;
  • Diagnoza psychologiczno – pedagoiczna w związku z rozpoznaniem stanu zdrowia, który znacznie utrudnia bądź uniemożliwia uczęszczanie do szkoły;
  • Badania przesiewowe programami „Widzę” i „Słyszę” na terenie przedszkoli,
  • Przesiewowe badania logopedyczne na terenie przedszkoli;
  • Konsultacje/diagnozy lekarza psychiatry,
  • Diagnoza predyspozycji i zainteresowań zawodowych (doradca zawodowy)

 2. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom/rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która polega w szczególności na prowadzeniu terapii (psychoterapii, terapii rozwojowej, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, terapii rodzin), prowadzeniu konsultacji i porad w problemach wychowawczych, edukacyjnych, prowadzenie warsztatów (warsztatów dla klas szkolnych i grup dla dzieci/młodzieży/rodziców o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym) oraz prowadzeniu działalności informacyjno – szkoleniowej czy działań z zakresu interwencji kryzysowej.

  • Indywidualna terapia rozwojowa dzieci młodszych ze zdiagnozowanymi zaburzeniami rozwojowymi,
  • Indywidualna terapia logopedyczna,
  • Diagnoza i terapia integracji sensorycznej,
  • Terapia EEG Biofeedback,
  • Terapia rodzin (terapia rodzicielska, terapia rodzinna),

Psychoterapia dzieci i młodzieży
Psychoterapia to sposób na badanie własnych emocji, sposobu myślenia i zachowania (w tym zmianę mechanzmów zachwań, rozwijanie adaptacyjnych strategii) z pomocą terapeuty. Jest to dłuższy proces, dzięki któremu możemy stopniowo rozwiązywać trudności i budować większą zdolność do radzenia sobie z uczuciami.
W przypadku małych dzieci spotkania polegają na wspólnej zabawie, przez którą terapeuta nawiązuje kontakt z dzieckiem, komentując jego uczucia i skojarzenia  – w ten sposób stopniowo „tworzy miejsce” na myślenie o istotnych (i często trudnych) tematach. W przypadku starszych dzieci i nastolatków sesje opierają się na rozmowie, analizie sytuacji życiowej.
Psychoterapia krótkoterminowa proponowana jest w konkretnej sytuacji kryzysowej, na przykład w wypadku nagłej choroby, utraty kogoś bliskiego lub uczestnictwa w wypadku komunikacyjnym.
Psychoterapia długoterminowa proponowana jest w sytuacji, w której trudności pacjenta trwają od dłuższego czasu, dotyczą różnych dziedzin życia i mają głębsze przyczyny.

Najczęstszymi powodami zgłoszenia  psychoterapię  są:

  • Zachowania agresywne i autoagresywne,
  • Zaburzenia i deficyty rozwojowe,
  • Alienacja, wycofanie z kontaktu, niska samoocena,
  • Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami,
  • Trudności w funkcjonowaniu w grupie,
  • Doświadczenie kryzysów rozwojowych, rodzinnych, przemocy rodzinnej i rówieśniczej,
  • Doświadczenie traumy: żałoba, śmierć, molestowanie seksualne, kryzys suicydalny,
  • Zaburzenia depresyjne i lękowe,
  • Kryzysy tożsamościowe,

Terapię prowadzą psycholodzy: mgr Joanna Bujko  (w nurcie psychodynamicznym),  mgr Kamila Szyntar (w nurcie systemowym),mgr Paulina Piechowiak, Joanna Wachowiak (terapia rozwojowa), mgr Anna Bielawska (terapia w nurcie poznawczo – behawioralnym).  Zapisy przez sekretariat PPP.

Indywidualna lub grupowa terapia pedagogiczna – dla dzieci i młodzieży –  z obniżoną dojrzałością funkcji percepcyjno – motorycznych, z dzieci z zaburzeniami w nauce czytania i pisania, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (ryzyko dysleksji, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia), dzieci z zaburzeniami w uczeniu się matematyki, uczniów ze starszych klas z trudnościami w nauce czytania, pisania, trudnościami dydaktycznymi, kształtowanie metod skutecznego uczenia się, usprawnianie procesów uwagi i pamięci,
Specjaliści terapii pedagogicznej: mgr D. Peplinska, mgr B. Kazub, mgr M.Matwiejczyk – Prieba, mgr M. Lawendowska;

Terapia logopedyczna

Terapia logopedyczna obejmuje całość oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelakich zakłóceń procesu porozumiewania się, w tym:
– usuwanie zaburzeń mowy,
– przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
– nauczanie mowy – jeśli sięnie wykształciła;
– wyrównywanie opóźnień w rozwoju mowy;
– likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.
Terapia logopedyczna prowadzona z wykorzystaniem metod terapeutycznych ( w tym np. metody krakowskiej) obejmuje dzieci z trudnościami w procesie artykulacji, komunikacji, z opóźnionym rozwojem mowy, afazją, mutyzmem, inne. Terapię poprzedza diagnoza logopedyczna.
Terapię prowadzą: mgr Magdalena Kisielewska, mgr Marlena Wrzeszcz, mgr Kinga Żuchowska- Heyka, mgr Agata Sapeta;

Rozwojowe lub terapeutyczne zajęcia grupowe:

  • Trening Umiejętności Społecznych (TUS),
  • Tezraz My – Terapeutyczna grupa młodzieżowa,

Diagnoza i terapia integracji sensorycznej:
Prowadzona w przypadku obserwacji u dziecka: 
• nadwrażliwość lub poszukiwanie bodźców dotykowych, dźwiękowych, zapachowych,
• strach przed ruchem,
• trudności z równowagą,
• niezgrabność ruchową,
• kłopoty z koordynacją ruchową,
• poszukiwanie silnych wrażeń ruchowych (silna potrzeba huśtania, kręcenia, skakania), • wybiórczość pokarmową,
• trudności z motoryką małą, zabawami manipulacyjnymi,
• trudności z orientacją w przestrzeni,
• trudności z koncentracją uwagi,
• nadruchliwość, 
Zajęcia prowadzi psycholog, terapeuta Integracji Sensorycznej: mgr Paulina Piechowiak – psycholog, oligofernopedagog, terapeuta SI (I i II stopień).
Zapisy przyjmuje i informacji udziela sekretariat PPP, tel. 58 551 51 33  

Terapia EEG Biofeedback
Forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej kierowana do dzieci, młodzieży to nieinwazyjna metoda treningowa polegająca na uczeniu się kontroli aktywności swojego umysłu. Oparta jest o technikę komputerową, która pokazuje zmienianie się fal mózgowych. Dzięki niej w sposób świadomy uczymy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal mózgowych. Podstawą metody jest wykorzystanie plastyczności mózgu polegającej na zdolności neuronów do trwałych przekształceń funkcjonalnych. Trening odbywa się przez interaktywną współpracę z komputerem, trenujący widzi na monitorze obraz własnych fal mózgowych pod postacią viedeogry, ćwicząc koncentrację lub stan rozluźnienia wpływa na pracę swojego mózgu.
Jeśli dziecko niezbyt dobrze radzi sobie w trudnych sytuacjach, ma trudności szkolne – w tym w czytaniu i pisaniu, jest lękowe lub nadmiernie pobudzone – warto rozważać rozpoczęcie cyklu treningów.
Wskazania do terapii EEG Biofeedback: 
zaburzenia koncentracji i trwałości uwagi,
wolne tempo pracy,
niski poziom poburzenia,
apatia, brak motywacji,
nadmierna pobudliwość, impulsywność, drażliwość,
podwyższony poziom napięcia,
niska odporność na stres.
Efekty treningu: 
– poprawa wyników w nauce oraz łatwość jej przyswajania,
– zwiększona zdolność zapamiętywania i koncentracji,
– rozwój zdolności językowych, matematycznych,
– wyciszenie nadmiernych emocji,
– lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach,
Terapia prowadzona jest z wykorzystaniem aparatury Pro Comp 5 firmy Biomed.
Zapisy na zajęcia: Rozpoczęcie zajęć poprzedza konsultacja indywidualna z prowadzącym   – zapisy w sekretariacie Poradni, tel. 58 551 51 33), konsultacja lekarska. Do wniosku należy dołączyć aktualne wyniki badań EEG lub zaświadczenie od lekarza neurologa o braku przeciwskazań do terapii.

Konsultacje i porady psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne (problemy rozwojowe, trudności wychowawcze, motywacyjne, trudności szkole, w tym w relacjach z rówieśnikami, ryzykowne zachowania, zaburzenia depresyjne, konflikty rówieśnicze i rodzinne, problemy zdrowia psychicznego, trudności emocjonalne, uzależnienia, poważne zmiany życiowe(np. pojawienie się nowego dziecka w rodzinie, utraty, żałoby, nowy etap edukacyjny, przeprowadzki, zmiany w strukturze rodziny). Konsultacje mogą być jednorazowe lub cykliczne (cykl kilku spotkań). Zapisy przez sekretariat PPP.

  • Obserwacje na terenie przedszkola/szkoły
  • Trening Twórczości dla dzieci zdolnych
  • Trening koncentracji i pamięci
  • Zajęcia MRR W. Sherborne – dla dzieci z nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym, z Zespołem Downa
  • Zajęcia warsztatowe dla klas szkolnych (integracja, współpraca, radzenie sobie z emocjami, efektywne uczenie się, inne – zgodnie z zapotrzebowaniem)

Indywidualne i grupowe doradztwo zawodowe, w tym dla uczniów kończących dany etap edukacyjny (m.in ćwiczenie autoprezentacji, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, wybór szkoły, uczelni).
Oferta poradni w zakresie doradztwa zawodowego:

  • warsztaty zawodoznawcze dla uczniów klas VII pt. „Jakie zawody czekają nas dziś i w przyszłości” – 3 godziny,
  • warsztaty z grą  „Szkolna szkoła biznesu” dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych – 3 godziny,
  • warsztaty dla uczniów klas VIII- „Moje mocne strony i predyspozycje zawodowe” – 4 godziny,
  • warsztaty dla klas VIII –„Co dalej po szkole podstawowej” – 4 godziny,
  • Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych z grą „Biznes na czas” – 3 godziny,
  • Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych- Praca czy studia – 3 godziny,
  • Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych- Moje mocne strony – planowanie kariery edukacyjnej”– 4 godziny,
  • indywidualne porady zawodowe, diagnoza predyspozycji, zainteresowań, mocnych stron – dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych,
  • indywidualne porady dla rodziców oraz spotkania/prelekcje w szkołach – Jak wspierać dziecko w wyborze dalszego kierunku kształcenia.
  • Indywidulane porady dla nauczycieli oraz szkolenie RP- Rola nauczyciela w zakresie wsparcia dla ucznia w obszarze doradztwa zawodowego,

Interwencja kryzysowa – oddziaływanie krótkoterminowe, koncentrujące sięna zjawiskach, które mogą mieć wpływ na równowagę emocjonalną. Jest formą wielu, w tym systemowych oddziaływań z wykorzystaniem zasóbów osoby będącej w kryzysie, rodziny, grupy i środowiska lokalnego, w tym instytucji pomocowych. Celem jest odzyskanie równowagi wewnętrznej, poczucia sprawczości, rozwiązania problemu stanowiących podłoże doświadczenia kryzysowego. 
Interwencję kryzysową cechuje: natychmiastowość działań, intensywność kontaktu, koncentracja na stanie obecnym (tu i teraz), działąnia dyrektywne, ograniczenie czasowe. 
Interwencję kryzysową podejmuje się np. w przypadku: próby samobójczej, nagłej śmierci bliskiej osoby, wypadku lub urazu/uszczerbku na zdrowiu, doświadczania przemocy, bycia świadkiem zdarzen traumatycznych,
Działania interwencyjne są podejmowane przez większość kadry Poradni. Systematycznie pomoc w tej formie udziela mgr Joanna Bujko – psycholog, psyoterapeuta. Kontakt przez sekretariat PPP.