Dla nauczycieli, szkół i placówek


Dla przedszkoli, szkól i placówek:

1. Sieci współpracy i samodoskonalenia się – grupa wspracia psychologów/pedagogów/specjalistów szkolnych

Sieci nauczycieli służą nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji w celu wzajemnego wspierania się oraz pozyskiwania, dzielenia się wiedzą, doświadczeniem, informacją. W ramach wymiany doświadczeń i zasobów nauczyciele sami tworzą środowisko wzajemnego uczenia się. W sieci pracujemy wspólnie nad różnorodnymi kwestiami związanymi z praktyką zawodową (przedszkolną, szkolną). Nauczyciele mają możliwość podniesienia swoich kompetencji zawodowych dzięki indywidualnej refleksji, rozmowie, wymianie poglądów,  doświadczeń z innymi uczestnikami.

 W roku szkolnym 2019/2020 grupę prowadzą: psycholog – mgr Kamila Szyntar, pedagog – mgr Marzena Jasińska 

2. Superwizje dla nauczycieli/zespołów nauczycieli/pedagogów szkolnych – zespoły interdyscyplinarne
Celem superwizji jest pomoc w rozumieniu i rozwiązaniu problemów związanych z przypadkami konkretnych spraw, osób/uczniów, powatałych na linii współpracy z rodzicami, instytucjami lub na poziomie większych systemów – jak grupy, klasy szkolne. Superizja może być dodatkowym wsparciem, pomcą dla indywidualnego nauczyciela lub zespołu zadaniowego w poradzeniu sobie z trudnymi emocjami, doświadczaną bezradnością, przeciążeniem zawodowym, nadmiernym stresem. Do spotkań zespołu zapraszani mogą być przedstawiciele różnych środowisk i instytucji, o ile wymaga tego rozwiązanie sprawy.
Pomoc w tej formie prowadzą: mgr Regina Osika – dyrektor placówki, mgr Małgorzata Matwiejczyk – Prieba – pedagog, mgr Kamila Szyntar – psycholog, mgr Marzena Jasińska – pedagog, inne osoby z kadry – zależnie od bieżących potrzeb. Kontakt przez sektetariat PPP.

2. Coaching dla nauczycieli

Coaching jest sprawdzoną metodą pracy nad rozwojem osobistym, skierowaną na osiąganie wyznaczonych celów, skuteczność i efektywność działań.  Charakterystycznymi elementami coachingu są: partnerska relacja, szacunek i zaufanie, umiejętność słuchania i umiejętność  motywowania. Celem coachingu dla nauczycieli jest:

  • pomoc w określeniu i realizowaniu celów zawodowych, tak by niezależnie od stażu pracy były one motywującym wyzwaniem,
  • pomoc w skutecznym motywowaniu dzieci/ uczniów do nauki, rozwoju dzięki metodom i narzędziom komunikacji wspierającym odpowiedzialność ucznia/dziecka  za własny rozwój,
  • osiąganie satysfakcjonujących efektów w pracy dzięki jasno sprecyzowanym celom i działaniom im odpowiadającym,
  • identyfikacja i pomoc w pokonywaniu przeszkód wewnętrznych i zewnętrznych dzięki ich identyfikacji i określeniu ścieżki dotarcia do celu,
  • osiągnięcie równowagi między zżyciem zawodowym i osobistym przez budowanie/odświeżanie postawy integralności,

Prowadząca: mgr Marzena Jasińska – dyplomowany coach, trener PTP

Zapisy prowadzi sekretariat Poradni.

3. Szkoła dla Wychowawców – Trening Umiejętności Wychowawczych

Zmiany społeczno-kulturowe  jak:  różnorodność stylów wychowawczych rodziców, 

zmiany w modelach i strukturach  rodzin,   zmienność/wielość  oczekiwań wobec nauczycieli,   wzrastający wpływ rodziców na funkcjonowanie szkoły oraz większa autonomia dzieci w środowisku domowym, szkolnym mogą powodować dodatkową ilość obciążeń, nasilony stres wśród nauczycieli oraz wymuszać zmiany w pełnionych dotychczas rolach. Mamy nadzieję, że nasze szkolenie będzie sprzyjać  zwiększeniu kompetencji do radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stoi obecnie nauczyciel wychowawca.
Zgłoszenia w sekretariacie PPP.

4. Porady indywidualne na terenie przedszkoli, szkół, placówek/PPP

Porady – konsultacja to spotkanie, na którym mogą Państwo rozmawiać o wyzwaniach w pracy wychowawcy, nauczyciela, sposobach rozwiązań, identyfikowaniu celu i doborze metod i form pracy edukacyjnej z grupą, klasą, uczniem. Jest to okazja do nazwania problemu, uzyskania informacji od specjalisty oraz zaplanowania konkretnych, realistycznych działań.

Konsultacje  obejmują m.in. takie sprawy jak:

  • trudności wychowawcze, trudności edukacyjne,  szkolne dotyczące dzieci i młodzieży (niepowodzenia edukacyjne, wagary, współpraca w grupie, zachowania prowokacyjne wynikające z cech nadpobudliwości, zaburzeń koncentracji, relacje rówieśnicze, przemoc rówieśnicza, współpraca szkoła – dom);
  • dostosowania edukacyjne np. dla dzieci zdolnych, o kierunkowych zainteresowaniach,  z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa),
  • porady dotyczące wyboru ścieżki edukacyjnej,
  • porady dotyczące prawidłowości rozwojowych (rozwój małego dziecka, rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym, kryzysy związane z okresem adolescencji),
  • konsultacje logopedyczne związane z rozwojem mowy, artykulacją,
  • budowanie interdyscyplinarnej współpracy ,
  • inne

Porady/konsultacje mogą być realizowane na terenie Poradni, szkół, przedszkoli, placówek.

5. Obserwacje na terenie przedszkoli, szkół i placówek

Obserwacje diagnostyczne mogą stanowić uzupełnienie procesu diagnostycznego dziecka/ucznia oraz pomagać nauczycielom  ukierunkowywać ich  działania na najbardziej  istotne  cele wynikające z potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

6. Udział w pracach zespołów  ds.pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie przedszkoli, szkół (opracowanie WOPFU, ewaluacja IPET)

Wspieranie szkół, przedszkoli i placówek przez udział w pracach zespołów ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej  polega na uczestniczeniu w procesie planowania i wsparcia realizacji zaleceń wynikających z orzeczeń i opinii, konstruowaniu Indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania,  budowania zasad współdziałania nauczycieli i specjalistów , analizę proponowanych dostosowań,  w tym w zakresie specjalistycznego sprzętu, metod pracy terapeutycznej,  procesu indywidaulizacji,  ocenę efektów.

7.  Spotkania szkoleniowe dla  Rad Pedagogicznych  (tematyka do ustalenia), 

8. Spotkania z rodzicami na terenie przedszkoli, szkół i placówek (tematyka do ustalenia, np. doradztwo zawodowe, dojrzałość szkolna, interwencje w sytuacjach problemowych) 

9. Współpraca w realizowaniu zadań profilaktycznych

W ramach realizacji działań profilaktycznych Poradnia realizuje na terenie PPP i terenie przedszkoli, szkół i placówek rekomendowane programy profilaktyczne:

  • Golden Five – mgr Beata Kazub – edukator
  • Strategia pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania – mgr Marzena Jasińska – ekspert z listy ORE, mgr Marta Lawendowska – ekspert z listy ORE,
  • Szkolna Interwencja profilaktyczna – mgr Marzena Jasińska – ekspert z listy ORE
  • Rozwiązywanie konfliktów w szkole – mgr Marzena Jasińska – ekspert z listy ORE
  • Bezpieczna + Liderzy profilaktyki agresji i przemocy – mgr Marta Lawendowska – ekspert z listy ORE
  • Program Unplugeed – realizator – mgr Marta Lawendowska

W/w programy profilaktyczne realizowane są na terenie sopockich szkół i placówek zgodnie ze zgłoszeniami wynikającymi z diagnozy potrzeb.

Program Profilaktyki Logopedycznej

W ramach działań logopedów PPP w Sopocie na terenie sopockich przedszkoli prowadzony jest Program Profilaktyki Logopedycznej (Innowacja pedagogiczna) kierowany do grup 3-latków. Jego celem jest kształtowanie podstawowych prawidłowych nawyków sprzyjających prawidłowemu rozwojowi mowy (nawyków oddychania, połykania, gryzienia, mówienia) oraz  wczesne wspieranie i edukacja  nauczycieli przedszkoli i rodziców w samodzielnym prowadzeniu w/w działań.

10. Kompleksowe wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie:

  • pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły, placówki,
  • ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb,
  • zaplanowanie i realizacja form wsparcia,
  • wspólna ocena efektów i wnioski

11. Zajęcia warsztatowe dla klas szkolnych – tematyka zgodna z zapotrzebowaniem

12. Doradztwo zawodowe
Oferta poradni w zakresie doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020:

  • warsztaty zawodoznawcze dla uczniów klas VII pt. „Jakie zawody czekają nas dziś i w przyszłości”,
  • warsztaty z grą  „Szkolna szkoła biznesu” dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych,
  • warsztaty dla uczniów klas VIII- „Moje mocne strony i predyspozycje zawodowe”,
  • warsztaty dla klas VIII –„Co dalej po szkole podstawowej”,
  • Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych z grą „Biznes na czas”,
  • Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych- Praca czy studia,
  • Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych- Moje mocne strony – planowanie kariery edukacyjnej”,
  • indywidualne porady zawodowe, diagnoza predyspozycji, zainteresowań, mocnych stron – dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych,
  • indywidualne porady dla rodziców oraz spotkania/prelekcje w szkołach – Jak wspierać dziecko w wyborze dalszego kierunku kształcenia.
  • Indywidulane porady dla nauczycieli oraz szkolenie RP- Rola nauczyciela w zakresie wsparcia dla ucznia w obszarze doradztwa zawodowego,

       Kontakt: mgr Marzena Jasińska – pedagog, doradca zawodowy

13. Interwencja kryzysowa oddziaływanie krótkoterminowe, koncentrujące sięna zjawiskach, które mogą mieć wpływ na równowagę emocjonalną. Jest formą wielu, w tym systemowych oddziaływań z wykorzystaniem zasóbów osoby będącej w kryzysie, rodziny, grupy i środowiska lokalnego, w tym instytucji pomocowych. Celem jest odzyskanie równowagi wewnętrznej, poczucia sprawczości, rozwiązania problemu stanowiących podłoże doświadczenia kryzysowego.
Interwencję kryzysową cechuje: natychmiastowość działań, intensywność kontaktu, koncentracja na stanie obecnym (tu i teraz), działąnia dyrektywne, ograniczenie czasowe. 
Interwencję kryzysową podejmuje się np. w przypadku: próby samobójczej, nagłej śmierci bliskiej osoby, wypadku lub urazu/uszczerbku na zdrowiu, doświadczania przemocy, bycia świadkiem zdarzen traumatycznych,
Działania interwencyjne są podejmowane przez większość kadry Poradni. Systematycznie pomoc w tej formie udziela mgr Joanna Bujko – psycholog, psyoterapeuta. Kontakt przez sekretariat PPP.